CSAK RUGALMASAN! - ELMÉLET WOW-OS KUTATÁSHOZ #3

Miért van az, hogy sok esetben máshogy viselkedünk online felületen? Legyen szó Facebookról, Twitterről vagy akár egy online játékról is. Lehet, hogy a személyiségvonásaink, melyekről azt gondolnánk állandóak, mégsem olyan szilárdak?

Egy kutatópáros, Jeanne Humphrey Block és Jack Block is ezt a kérdést tették fel azt követően, hogy több kutatásuk során azt az eredményt kapták, hogyha személyiségvonásokat vizsgáló kérdőíveket töltettek ki az egyetemen hallgatóikkal, minden alkalommal más eredményekről számolhattak be ugyanattól a személytől. Ami önmagában is érdekes. Vajon mi okozhatta ezt?

A Block páros már több mint 30 éve foglalkozott a személyiség két fontos implikátorának felfedezésével, amikor 1980-as cikkükben bemutatták végül azt a két fogalmat, ami magyarázatot adhat a jelenségre: az egokontroll és egorugalmasság fogalmait.

Az egokontroll az ösztönös cselekvésekgátlásának vagy módosításának irányát és mértékét határozza meg, addig az egorugalmasság azt jelenti, hogy az adott személy mennyire képes ezt a kontrollt megváltoztatni és így sikeresen alkalmazkodni különböző környezetben. Vagyis az egorugalmasság az egyén dinamikus alkalmazkodóképessége. Ráadásként ez személyenként eltérő, hogy ki mennyire tud rugalmasan alkalmazkodni.

personality

Ebből a  megközelítésből nézve a korábban bemutatott személyiségelméletet - Big Five - úgy értelmezhetjük, állandónak és változatlannak értékelt vonásaink mégis csak képesek változni különböző helyzetekben.

Ez természetesen nem azt jelenti, hogyha könyvtárban vagyok és csendben olvasok, majd utána fogom magam és elmegyek a barátaimmal bulizni, teljesen kifordulok önmagamból, csak mert más környezetbe kerültem. Ez azt jelenti, hogy két eltérő környezetben is képes leszek ugyanolyan jól helytállni.

Blockék is kutatásaik alapján úgy találták, hogy az 5 személyiségdimenzió közül az extraverzió és a lelkiismeretesség az, melyekre az egorugalmasság hathat.

Későbbi kutatások pedig rámutattak arra is, hogy szisztematikus változás figyelhető meg a számítógépen történő viselkedésben az offline-hoz képest. Jöjjön pár példa:

  • Blumer és Doering (2012): extraverzió, nyitottság, barátságosság és lelkiismeretesség online (Facebookon) alacsonyabb intenzitással fejeződött ki, de sokkal stabilabbnak érezték magukat érzelmileg a kitöltők online, mint a valóságban
  • Marriott és Buchanan (2014): önbeszámolók és megfigyelés alapján találták azt, hogy az online-offline személyiség különbözhet az extraverzió és az érzelmi stabilitás mentén. Ezutóbbi esetében azok a személyek, akik alapvetően alacsonyabb érzelmi stabilitásról számoltak be, online felületen ezt a stabilitást nagyobbnak értékelték. Továbbá az extraverzió esetén az online énbemutatásban az a félénkségnek komoly hatása volt. Az introvertált személyek, akik hajlamosabbak a félénkségre társas szituációban, sokkal komfortosabban érezték magukat online interakciókban.

internet-vs-reality-dog-fight_9

Az ilyen és ehhez hasonló eredmények sarkalltak arra engem is, hogy az egorugalmasság kérdését is vizsgáljam a saját kutatásomban. Vajon a WoWban, mely egy online környezetnek értelmezhető, mennyit és milyen módon változik a játékosok személyisége? És ez kapcsolatban áll-e mondjuk azzal, milyne játékos motivációik vannak, milyen szerepet (tank,. dps, healer) kedvelnek?

A bejegyzés trackback címe:

https://pixelbenlelek.blog.hu/api/trackback/id/tr7813038842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Eredmények (infografika) – WoW kutatás #5 – Pixelben (L)élek 2016.09.14. 09:18:33

[…] CSAK RUGALMASAN! – ELMÉLET WOW-OS KUTATÁSHOZ #3 […]

Pixelben (L)élek

Friss topikok

süti beállítások módosítása