83 órával később... a karakter még nincs kész

Vagyis, egy kicsit több idő telt el, mióta a legújabb karakteremet nekiálltam elkészíteni, beállítgatva a füle nagyságát és a szemeinek távolságát, de való igaz, egy új virtuális élet születéséhez idő kell.

Emlékszem, amikor az első karakteremet készítettem a WoW-ban, teljesen el voltam ájulva, hogy mennyi lehetőségem van, milyen ékszereket, milyen arcszerkezeteket választhatok leendő hősömnek, akivel bebarangolom Azeroth akkor még teljesen ismeretlen világát.

Azóta persze, számos olyan játékkal találkoztam, akár MMORPG, akár más műfajban, ahol tényleg akár fél napot is el lehet szöszölni, hogy hogyan nézzen ki a karaktered a játékban. A sors iróniája, hogy miután csodálatosan megalkottad az avatárodat, az esetek többségében a csodás pixeles hátsó felét fogod látni. Max az átvezető videókban, NPC-kel történő interakciókban lesz lehetőséged arra, hogy felfedezd… basszus, mégsem ezt az orrot kellett volna választanom.

Ha jól emlékszem a Dragon Age I.-ben sikerült azt megcsinálni barátaimmal, hogy komolynak éppen nem nevezhető módon az arc beállításait annyira kimaxoltuk, hogy hősünk nem hogy egyedi… de egészen elképesztő volt. Leginkább így nézett ki:

Azon kívül, hogy én is rengeteg időt szoktam azzal eltölteni, ha van lehetőség a játék kezdetén arra, hogy egyénire, saját ízlésemnek megfelelőre formáljam a karakterem kinézetét, a legutóbbi élményem alapján felmerült bennem egy kérdés:

Miért van az, hogy már megint férfi karaktert csinálok?

És ahogy visszapörgettem azt az elmúlt pár percet, ahogy a Wildstar-bétán szisztematikusan nekiálltam egy Exile engineer mordesh úriember arcának újrastrukturálásnak, valóban felsejlettek előttem a WoW-os karaktereim képei.

12044057_995157843859506_1529970660_o

Elkezdtem számolgatni és durván 65-35% férfi-nő arányban lehetne jellemezni csak az MMORPG-s karaktereim nemi eloszlását.

Vajon milyen gyakorisággal  szeretnek a női vagy férfi MMORPG játékosok ellenkező nemű karakterrel játszani? Lehet-e ennek valami magyarázata és ha igen, MI AZ?

Egyrészt izgalmas tény és ma már rengeteg kutatás ír arról, hogy a játékokban minket megtestesítő avatárok / karakterek nem véletlenül néznek ki úgy, ahogy. Természetesen sok esetben random generálhatunk a lehetőségekből egy gombnyomással egy karaktert, aki valahogy kinéz – ahogy éppen a játék összerakta nekünk – vagy például a Mass Effectben az „eredeti” Shepard népszerű opció volt (akár női, akár férfi verzióról beszélünk).

Mégis annak, hogy van lehetőségünk alakítani az avatár külsejét, olyan formában testesít meg bennünket a virtuális térben, mint saját magunk idealizált énje.

Nick Yee - akiről később több szó is fog esni, egy egész cikket kívánok szentelni a fickónak, mert ő a példaképem - MMORPG-kel játszó játékosok vizsgálata során azt a konklúziót tudta leszűrni a karaktergenerálás kapcsán, hogy különböző személyiségjegyű emberek másként értékelik magát a karaktergenerálás folyamatát.

És akkor itt van a kérdés: genderbending?

Genderbending alatt azt a jelenséget értjük, amikor az adott játékos ellenkező nemű karakterrel játszik, mint amilyen a valódi neme. Genderbending jelensége nem játékfüggő, írásban, képi-vizuális alkotásban, szerepek eljátszásában, kipróbálásában is ugyanaz a jelenség.

Nick Yee vizsgálataiban ilyen témakörben azt találta, hogy a férfi játékos sokkal hajlamosabbak voltak ellenkező nemű karakterrel játszani, mint a női társaik. Ez egy érdekes eredmény, hiszen gondolhatnánk, hogy a női karakterek magukban hordoznak egy csomó negatív sztereotípiát (gyenge, gyámoltalan, meg kell védeni, stb.), Yee eredményei szerint azonban pont ezek a sztereotípiák adnak táptalajt a női karakterek preferálásának.

Vagyis ha női karakterrel játszik egy férfi játékos, akkor a karakteren keresztül, nőként sztereotip módon megkülönböztetve, több segítséget kap, ajándékokat, kedvesebb bánásmódot, mint a férfi karakterek.

Ez pedig az MMO-k világában kedvező helyzeteket teremt, lévén vannak olyan szituációk, mikor a játékosok egymásra vannak utalva.

Érdekes módon, a másik fél, vagyis amikor a nők játszanak férfi karakterekkel: mert a férfi karakterhez társított címkéink erőssé, harcossá, bátorrá és túlélővé formálják a fejünkben a férfi karaktert, a nők sokszor a masszívan multiplayer világban így próbálhatnak érvényesülni.

Yee kutatásában a női játékosok egyrészt maradtak saját nemüknél, kihasználva a női karakter „privilégiumait” vagy arról számoltak be, hogy:

akik nő létükre férfi karaktert mozgatva a virtuális világban, kénytelenek voltak szembenézni azzal a ténnyel, hogy férfias karakterükkel kapcsolatos nemi sztereotípiák miatt segítséget kérni a gyengeség jele és elítélendő tulajdonság.

A férfiakat arra szocializálja a társadalom, hogy függetlenebbek, önállóbbak legyenek és ez a virtuális térben is kifejti negatív hatását. A női játékosok véleménye arra is felhívta a figyelmet, hogy sokan azért döntöttek férfi karakter mellett, mert

a női karakter túl kihívó volt, ezért nem tudtak vagy csak nehezen azonosulni vele.

Annak hátterében, hogy miért is játszanak a játékosok ellenkező nemű karakterrel, a női karakterekkel való pozitívabb bánásmód (10%) mellett a kérdezettek több, mint negyede a szerepjátszást, mások a kívánatosabb, szebb vizuális összhatás. Értsd, nem mindegy, milyen karakter hátát kell bámulnod, mikor játszol. :D

A genderbending jelensége érdekes lehet abból a szempontból is, hogy virtuálisan a másik nem bőrébe bújva új szerepeket, identitásokat próbálhatunk ki. Megjeleníthetünk különböző elképzeléseket önmagunkról, különböző szituációkban próbálhatjuk ki magunkat, és ezekben a játékkörülményekben rejlő potenciált kihasználva felfedezhetjük rejtett vagy nehezen felszínre kerülő képességeinket, gondolatainkat, személyiségünk aspektusait.

(forrás: Yee, N. (2005). The Daedalus project: WoW gender-bending)

A bejegyzés trackback címe:

https://pixelbenlelek.blog.hu/api/trackback/id/tr7913038832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Pixelben (L)élek

Friss topikok

süti beállítások módosítása