Ki játszik? Mindenki

Imádom az ESA (Entertainment Software Association) éves jelentéseit a videojáték eladásokról és használatról. Minden évben egyre derűsebb vagyok a változó állapotoktól. Minden évvel egyre többen és többen játszunk. És egyre különbözőbb helyről érkezünk.

Abban nincs semmi meglepő, hogy az USA-ból származó adatokat tartalmazza a felmérés. Hiszen a játékkészítés egyik fellegvára. Nagyon kíváncsi lennék egy ilyen nagy, összesített magyar verzióra, de jelenleg be kell érnünk ezzel.

Az éves felmérés talán legérdekesebb diagramjai arról szólnak, hogy ki és milyen platformon játszik.

Ha a 2015-ös adatokat nézzük, akkor minden amerikai háztatásban átlagosan 2 gamer él. Persze itt azokat a családokat értjük, amelyek szerepeltek a közvélemény-kutatásban, vagyis vásároltak valamilyen játékot.

Izgalmasabb az, hogy majdnem a fele a játékosoknak több mint 3 órát játszik átlagosan. Itt felmerül a kérdés, hogy milyen platformon játszik.

Egyáltalán kit tekintünk igazi játékosnak?

Életkoruk alapján lassan tényleg olyanok lesznek a játékosok demográfiai adatai, mint a régi puzzle dobozokon, 0-100 éves korig. Most ne vegyék sértésnek ezt a felső határt a matuzsálemek, biztos vagyok benne, ha 120 éves leszek, akkor is pötyögök majd valamilyen mobiljátékon nyugdíjas éveimben.

Eg szó mint száz, nincs már olyan, hogy a gamerek maguknakvaló, bőven a kamaszkorban járó, pattanásos, social awkward fiúk. NEM!

Nézd meg ezt az életkori eloszlást:

életkor-nem2015

Ez alapján úgy tűnik, hogy a 18 év alatti fiatalok és a fiatal felnőttek korosztálya játszik legnagyobb arányban, de szép számmal találhatunk 35 év felettieket, sőt!

27% 50+ nagymama és nagypapa? Ennél menőbbet ki hallott!?

Az életkori adatok arra is felhívhatják a figyelmet, hogy a fiúk sok esetben korábban kezdenek el játszani. Ennek talán az a sztereotipikus elképzelés állhat, hogy a videojátékokkal való foglalkozás egy férfias/ fiús terület. De megközelíthetjük úgy is a dolgot, ha feltesszük a kérdést: a 18 év alatti, lányoknak szóló videojátékok milyenek is?

Nos, uraim az éterben, lányosak... nagyon lányosak! Nem szidom ezek a kislányoknak vagy kamaszlányoknak szóló, "direkt nekik gyártott" alkotásokat, mert szellemi termékek ezek is, de nagyon egy kaptafára épülnek. Nagyon rózsaszínek és habos-babosak. Nem meglepő, hogy egy karakán lány-játékos-kezdemény (nem entitás és nem xenomorf :P) inkább nem játszik velük, inkább "fiús" játékokkal játszik vagy egyszerűen idősebb korában kezd neki. Hogy őszinték legyünk, én is ebbe a kategóriába tartozom.

Az is érdekes gondolat, hogy kisebb korban ennyire elválik egymástól, legalábbis a nagy játékfejlesztő cégeknél az a koncepció, hogy mit szerethet egy kiskamasz lány vagy fiú.

Ha már a nemeknél tartunk, a játékosok nemi eloszlása is izgalmas. A tavalyi - 2014-es - adatokhoz képest meglepőnek találom, hogy nőtt a távolság a női és férfi játékosok aránya között.

Tavaly még 48-52% volt a női-férfi eloszlás, de a mostani adatok alapján úgy tűnik, megint egy kicsit a férfi játékosok felé tolódott el a mérleg. 

Szóval hölgyeim, hajrá, tessék játszani és hozni a barátnőket is! Viszont ez a közel fele-fele arány is örömteli hír. Újabb sztereotip elemmel sikerült leszámolni, hogy szinte csak férfiak játszanak. Nyem! :P

A legkeresettebb (eladási lista alapján) az action, sport és shooter játékok műfajaiba tartozó játékok voltak, de ki-ki megtalálhatja a hozzá legközelebb álló játékműfajok népszerűségi arányát:

best-selling

A saját kedvencemből, az RPG játékokból kiindulva eléggé meglepődtem azon a kis 9,5%-on. Valójában azonban nem olyan meglepő.

Nagyon is gyakori a videojáték-kutatások, vizsgálatok és bárminemű elemzések készítésénél, hogy az egyes játékok műfaji kategóriáinak megállapítása a bábeli zűrzavarral vetekszik. 

Vagyis sokszor az elemzést készítőnek halvány lila gőze sincs arról, hogy egyes játékok mely műfajba tartoznak. Vagy ha kitalálja Mr. X és Mrs. Y, hogy van olyan, hogy social game kategória, abba most milyen műfajokat sorol bele? És vajon tényleg igaza van?

Amikor a szakdolgozatomat írtam, többször is belefutottam ebbe a problémába és értetlenül álltam az abszurdnál abszurdabb csoportosítások felett.

Végére jöjjön a mindig parázs vitákat kiváltó kérdés. Milyen platformon játszik az igazi gamer?

Aki mobilon játszik, lehet játékosnak nevezni?

Az ESA adatai szerint:

  • 62% PC-n
  • 56% konzolon (márka nincs... az kéne már csak a veszekedéshez :D )
  • 35% okostelefonon + 31% egyéb vezetéknélküli eszközökön játszik.
Szóval... erre mit lehet mondani? Úgy tűnik, egy jelentős százalék mobilon játszik. Petőfit idézve: "Minek nevezzelek"? Jobb, ha megmaradunk annál a terminológiánál, amikor a játékidő mennyisége alapján mondjuk azt, hogy valaki hardcore / casual gamer.

Vagy lehet jobb, ha meg sem próbáljuk megszabni, hogy ki a gamer. Ha annak érzed magad, úgyis mondhat bárki, amit akar.

Nem azért játszol, hogy mások játékosnak tartsanak, hanem azért mert neked a játékkal dolgod van. Ha ez "csupán" rekreációs jellegű tevékenység, egy unalmas meeting közben nyomkodod a CandyCrush-t vagy minden erődet megfeszítve azon munkálkodsz, hogy ebből élj, akkor is! A lényeg, hogy a ráfordított idő és energia valami pluszt adjon neked. Fejlődj, megnyugodj, inspirálódj általa.

Nektek mi a véleményetek? :)

(PDF elérhető: x)

A bejegyzés trackback címe:

https://pixelbenlelek.blog.hu/api/trackback/id/tr3013038828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Személyiséghez passzoló játékműfajok? – Elmélet WoW-os kutatáshoz #1 | Pixelben (L)élek 2015.10.07. 15:30:09

[…] kapcsolatban gyakran a pszichológia tudományterületén belül akkora kavarodás van, hogy a bábeli-zűrzavar egy nyugodt családi vacsorának tűnik […]

Pixelben (L)élek

Friss topikok

süti beállítások módosítása